zondag 3 september 2017

Tapestry en Mochila haken

Eén van mijn favoriete haaktechnieken is het zogenaamde tapestry-haken. Bij deze techniek haak je alleen maar vasten, maar het verschil met gewoon haken is dat je de draden van de kleuren die je gebruikt niet afhecht, maar mee laat lopen. Je haakt er als het ware overheen. Je kunt op die manier heel snel van kleur wisselen en ontstaat er een heel stevig haakwerk. Dit is vooral heel erg geschikt om projecten mee te maken die stevig moeten zijn zoals mandjes, riemen en vloerkleedjes.

Mochila is een soort tapestry-techniek. Bij de Mochila techniek haak je alleen in de achterste lussen, zodat de figuurtjes mooi boven elkaar komen te staan. Daarnaast wordt er meestal 'yarn over/yarn under' gehaakt. Dat wil zeggen dat je de draad bij de tweede doorhaling van je vaste niet over je haaknaald haalt, maar onder de haaknaald meeneemt (soort harken vind ik zelf haha).
Dat laatste is wel even wennen, want op de automatische piloot val ik vaak terug op het gewone yarn over haken. 

Het is sowieso een haaktechniek die je niet zo even onder het kletsen doet (althans ik niet!), want je moet heel goed tellen. Twee jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met deze haaktechniek en haakte toen 3 tassen. Eentje voor mezelf en voor beide kinderen een gymtas. Zij kozen hiervoor zelf de kleuren en de figuurtjes uit. En met hun naam erop was het natuurlijk helemaal persoonlijk!

De mogelijkheden zijn eindeloos. Je kunt heel makkelijk spelen met figuurtjes en kleuren en zo steeds weer variëren. Zo maakte ik een vrolijk gekleurde laptophoes, een kussen voor op de bank, een hoesje voor een krukje, een frisbee en etuitjes. En ik heb nog 1001 ideeën, dus ik kan nog even vooruit :-)

Frisbee
Etuitje













Wil je deze techniek ook eens proberen? Op deze pagina van Wolplein kun je een duidelijke uitleg vinden.

Een paar tips van mij:
- begin niet te moeilijk, beperk het aantal kleuren de 1e keer
- pak de draad steeds vanaf de bol op om te voorkomen dat de draden in de knoop komen
- laat de meeloopdraden soepel meelopen, trek er niet te hard aan, maar om te voorkomen dat ze te zien zijn moet je ze wel lichtjes aantrekken af en toe.
- er zijn diverse CAL's geweest van Mochila tassen, waarbij de kleurwisselingen precies uitgeschreven zijn. Mij heeft dat de eerste keer heel erg geholpen om de techniek onder de knie te krijgen!

Maar de belangrijkste tip is wel; laat je niet afschrikken en ga het gewoon doen. Als je het eenmaal doorhebt, kun je er prachtige dingen meemaken!

Veel plezier!

Liefs, Nika

Laptophoes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten