zondag 31 december 2017

Gehaakte zeemeerminnenstaart

Vandaag werd mijn kleine nichtje Suze alweer 5 jaar. Onvoorstelbaar dat dit mooie meisje 5 jaar geleden zo'n moeilijke start had. Na een veel te vroege geboorte na amper 25 weken zwangerschap en een gewicht van net iets meer dan 500 gram en maanden van onzekerheid of ze het wel zou redden (en als ze het zou redden was de vraag nog hoe ze daar dan uit zou komen) blijft het een wonder als je dit vrolijke, pientere meisje ziet genieten van alle aandacht.
Ik vind het dan ook heerlijk om leuke dingen voor haar te haken. Het is sowieso leuk omdat ik met al die mannen hier in huis me dan zo af en toe eens heerlijk kan uitleven op dat meidenspul, haha.
Twee jaar geleden haakte ik al deze deken voor haar.
Deze vrolijk gekleurde deken bestaat uit banen met granny stripes. Ik gebruikt hiervoor weer Stylecraft Special DK een garen dat ik vaker gebruik voor dit soort projecten, omdat ik weet dat dit heel mooi blijft na veelvuldig gebruik en wassen.

Deze deken ligt steevast in haar bed en wordt dus dagelijks gebruikt. Ook heb ik al diverse knuffels voor haar gehaakt de afgelopen jaren.

Toen ik op Pinterest foto's tegenkwam van een zeemeerminnenstaart was ik op slag verliefd. Deze wilde ik absoluut voor Suze maken! Ik vond verschillende soorten patronen op internet, zowel Engels- als Nederlandstalig. Uiteindelijk koos ik voor het patroon van Annoo Crochet designs. Ze heeft een heel duidelijk filmpje (Engelstalig) op youtube staan die je kunt volgen. Wil je 'm ook maken, maar vind je een Nederlandse vertaling fijner dan kun je die vinden op de website van Breiclub.nl. Annika heeft in 3 verschillende blogs het patroon helemaal uitgeschreven. Super handig!

Ik heb zelf best wel lopen zoeken naar de verschillende delen, dus ik zal ze hier even bij elkaar neerzetten. Dat scheelt weer zoekwerk :-)

http://breiclub.nl/over-haken/zeemeermindeken-1/
http://breiclub.nl/over-haken/zeemeermindeken-2/
http://breiclub.nl/over-haken/zeemeermindeken-deel-3/





En zoals je ziet is de deken gelijk in gebruik genomen! Heerlijk toch om mee op de bank te hangen? Ik zou er bijna nog eentje maken voor mezelf :-)

Oh ja, in het originele patroon worden er 3 kleuren steeds afgewisseld maar ik gebruikte hiervoor de Royal Melange (gemêleerd roze/oranje) van de Zeeman. Dat scheelt weer een hoop kleurwisselen en draadjes afwerken haha en ik vind het effect eigenlijk wel zeker zo leuk!
De aanbevolen haaknaald voor dit garen is normaal gesproken 4 of 5, maar omdat ik een luchtig patroon wilde heb ik haaknaald 8 gebruikt voor de staart zelf en haaknaald 7 voor de vinnen.

Liefs, Nika 💜

Geen opmerkingen:

Een reactie posten